Jump to content
kuzmov

Как работи 4х4 при Санта Фе 2ра генерация.

Recommended Posts

kuzmov   
kuzmov
Пост #4703 -

Здравейте,от няколко месеца съм със санта фе 2 2010г 2.2црди автомат 5 места. Това ми е първия 4х4 автомобил,бихте ли ми разяснили за това 4х4 постоянно ли е зацепено ,и това копче за заключването на дифа кога се ползва и така нататък. Благодаря !

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
shaft   
shaft
Пост #4704 -

Здрасти, да ти е честита придобивката и много безаварийни километри! :)

 

Системата не е постоянно зацепена, но предава 5% към задния мост. Реално е 95%/5% предно/задно. Когато превъртят предните колела, или когато са затънали и не се въртят, системата включва задния мост /чува се удар/, за да изкара колата от калта, снега и т.н. Общо взето има електромагнитен съединител, който можеш да накараш да се включи и колата да стане 50%/50% предно/задно, като натиснеш 4WD бутона. 

 

4WD-то можеш да го използваш само до 40км/ч скорост, след това се изключва автоматично - тоест, няма да включи задния мост /няма да активира електромагнигния съединител/. Прегрява, ако постоянно го караш включено, най-вече в градски условия. Тоест, трябва да ти е изключено винаги, да не го забравяш, защото ще прегрее и няма да можеш да го активираш, докато не се охлади. Вероятно след няколко прегрявания ще даде и фира, но това е друг въпрос.

 

4х4 системата работи много с ESP-то и ABS датчиците. Ако едно от тези неща не работи - реално няма да имаш 4х4 на тази кола. Става си обикновен автомобил с предно.

 

Аз съм правил тестове с моята кола и те са следните:

Спрял съм под наклон и се опитвам да тръгна на сняг/лед по няколко начина:
1. включено ESP, изключен 4WD блокаж, тоест всичко автоматично да си се случва. Подавам газ, усещам, че превъртат колелата, чувам как звучно сработва ABS-a (тоест ESP-то натиска спирачката на свободно-въртящите се колела) и колата излиза/се движи.

 

2. Изключвам ESP, изключено е 4WD-то - давам си газ и дори 3 колела да се въртят свободно, дори 2 да се въртят свободно, обикновено винаги на кръст (предно ляво и задно дясно), защото диференциалите са отворени и мощността отива в колелата с най-малко съпротивление - колата си седи на едно място. Държи се като кола на предно - никакъв шанс да мръдне, дори да се застопорят 3-те колела - едно ще си се върти най-бързо, другите изобщо няма да получат необходимата доза мощност.

 

3. С изключено ESP включвам 4WD, за да стане 50/50 предно/задно - абсолютно същото нещо се наблюдава, като в точка 2 - колата си седи на едно място, въртят си се някакви колела с минимално сцепление и нищо не се случва.

 

4. Включвам ESP и 4WD - колата излиза, сякаш си я ритнал отзад. Разбира се, чува се звучната работа на ABS-a, като системата натиска спирачката на свободно-въртящите се колела, като по този начин предава усилието към тези с максимално сцепление и колата излиза без проблем.

 

Ако искаш да буксуваш яко в кал - спираш ESP, за да не ти отнема от газта и включваш 4WD (ESP-то отнема от газта, ако воланът не ти е изправен, а си го завъртял няколко градуса ляво или дясно, като по този начин те предпазва от завъртане на задницата). Ако воланът ти е изцяло изправен, за да излезе колата от калта - включено ESP и 4WD помага най-много. Изключиш ли ESP - ако се върти едно колело, едно ще си се върти, дори да си с 4000 оборота на двигателя, няма значение - пробвал съм, за да знам с какво разполагам, и говоря само от опит, не на теория.

 

Вторият тест, който много го обичат за 4х4-тата е така наречения "диагонал-тест" или "закантарчването". При него едно предно колело има максимално сцепление и на кръст/диагонал едно задно има максимално сцепление. Например, тествал съм така - предно ляво няма нужното сцепление, задно дясно няма нужното сцепление.

 

Резултатите от диагоналния тест са:
1. включено ESP и изключено 4WD - тоест, това е автоматичен режим - давам газ, превърта предното колело, чувам ABS-a да избучи/изхрущи, усещам удар в гърба/задницата на колата и колата излиза с повечко газ и с прав волан.

 

2. включено ESP и включено 4WD - идентично е като точка 1, с тази разлика, че не се усеща удара отзад, защото вече съединителя е заключил и няма проблем.

 

3. изключено ESP и изключено 4WD - колата си бучи, върти си колелата с най-малко сцепление, въртял съм волана, както си искам, колата се движи само настрани, но не и напред - няма излизане, не може да се изкачи на бабунката, където съм я закантарчил. Не става нищо. Усеща се удар, като включва задния мост, леко подскача, но много леко и нищо не се случва повече, дори и с 3000 оборота - не успява да прехвърли мощност, а гумите копаят все повече и повече... Тоест, вкопава се...

 

4. изключено ESP и включено 4WD - същото, като точка 3, но без удар в задницата/в гърба.

 

Общо взето без ESP, което да натиска спирачката на колелата с най-малко сцепление, за да прехвърли към тези с голямо сцепление - нищо не правим.

 

И понеже някой ще каже "ама ESP пречи да подаваш газ" - да, ако воланът е завъртян и колелата се въртят. Играл съм си на сняг и знам какво говоря - вкарах я на полянка със сняг и с яко газ и включено ESP исках да я повъртя, малко Donut-и да си направя (понички малко). Ако ESP-то е включено и воланът е завъртян, дори много малко ляво или дясно, отнема от газта - натискам и все едно двигателя е угаснал или ще угасне - изчезва всякаква тяга, докато не изправя волана - тогава се връща. Изправя ли волана, яко газ и колата тръгва направо, засилвам се и завъртам волана - колата се завърта, но газта се отнема от ESP-то. 

 

Спирам ESP-то и включвам 4WD-то и си я въртя, колкото ми е кеф. Проблем няма. Има само при потегляне, но щом се раздвижи и е с включен блокаж - задните колела си се въртят супер свободно, защото и 4-те нямат сцепление. 

 

Това съм го правил със всесезонните гуми - със зимните не мога да го направя, защото държат доста повече и не се получава много адекватно плъзгане... пробвах... трябва много да се засили...

 

Така че, така работи системата 4х4 при Санта фе с Borg Wartner ITM 3e. Информация от Wikipedia:

Pre-emptive torque management
Multi-plate clutch coupling. The ITM 3e multi-plate clutch coupling is used in the Hyundai Santa Fe, Hyundai Tucson and Porsche 911. In normal conditions, it sends up to 95% of the torque to the front wheels. In the case of the Hyundais, the system can be locked in a 50:50 split so that you have a more dedicated off-road system. The system can be locked with the '4WD LOCK' button. The ITM 3e uses a multi-plate clutch coupling with magnetic activation...

https://en.wikipedia.org/wiki/BorgWarner

 

Яко, а - същата система се използва и при Porsche 911, ама на него гь-зь не му тежи ;)

 

ПП: Видео от тестовете ми при тръгване по заледен/заснежен наклон:

 

Когато колата излиза - ESP-то ми е включено винаги. Без него и в комбинация с различните режими се вижда какво се случва. Задна дясна гума се върти също понякога /тоест, три се въртят/ - само задна лява не мърда.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
kuzmov   
kuzmov
Пост #4705 -

Благодаря много за изчерпателния отговор ! Супер си го обяснил колега,доста лесно и с прости думи и най-важното с опит ! Евала !

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Joro   
Joro
Пост #4706 -
преди 38 минути, shaft написа:

Здрасти, да ти е честита придобивката и много безаварийни километри! :)

 

Системата не е постоянно зацепена, но предава 5% към задния мост. Реално е 95%/5% предно/задно. Когато превъртят предните колела, или когато са затънали и не се въртят, системата включва задния мост /чува се удар/, за да изкара колата от калта, снега и т.н. Общо взето има електромагнитен съединител, който можеш да накараш да се включи и колата да стане 50%/50% предно/задно, като натиснеш 4WD бутона. 

 

4WD-то можеш да го използваш само до 40км/ч скорост, след това се изключва автоматично - тоест, няма да включи задния мост /няма да активира електромагнигния съединител/. Прегрява, ако постоянно го караш включено, най-вече в градски условия. Тоест, трябва да ти е изключено винаги, да не го забравяш, защото ще прегрее и няма да можеш да го активираш, докато не се охлади. Вероятно след няколко прегрявания ще даде и фира, но това е друг въпрос.

 

4х4 системата работи много с ESP-то и ABS датчиците. Ако едно от тези неща не работи - реално няма да имаш 4х4 на тази кола. Става си обикновен автомобил с предно.

 

Аз съм правил тестове с моята кола и те са следните:

Спрял съм под наклон и се опитвам да тръгна на сняг/лед по няколко начина:
1. включено ESP, изключен 4WD блокаж, тоест всичко автоматично да си се случва. Подавам газ, усещам, че превъртат колелата, чувам как звучно сработва ABS-a (тоест ESP-то натиска спирачката на свободно-въртящите се колела) и колата излиза/се движи.

 

2. Изключвам ESP, изключено е 4WD-то - давам си газ и дори 3 колела да се въртят свободно, дори 2 да се въртят свободно, обикновено винаги на кръст (предно ляво и задно дясно), защото диференциалите са отворени и мощността отива в колелата с най-малко съпротивление - колата си седи на едно място. Държи се като кола на предно - никакъв шанс да мръдне, дори да се застопорят 3-те колела - едно ще си се върти най-бързо, другите изобщо няма да получат необходимата доза мощност.

 

3. С изключено ESP включвам 4WD, за да стане 50/50 предно/задно - абсолютно същото нещо се наблюдава, като в точка 2 - колата си седи на едно място, въртят си се някакви колела с минимално сцепление и нищо не се случва.

 

4. Включвам ESP и 4WD - колата излиза, сякаш си я ритнал отзад. Разбира се, чува се звучната работа на ABS-a, като системата натиска спирачката на свободно-въртящите се колела, като по този начин предава усилието към тези с максимално сцепление и колата излиза без проблем.

 

Ако искаш да буксуваш яко в кал - спираш ESP, за да не ти отнема от газта и включваш 4WD (ESP-то отнема от газта, ако воланът не ти е изправен, а си го завъртял няколко градуса ляво или дясно, като по този начин те предпазва от завъртане на задницата). Ако воланът ти е изцяло изправен, за да излезе колата от калта - включено ESP и 4WD помага най-много. Изключиш ли ESP - ако се върти едно колело, едно ще си се върти, дори да си с 4000 оборота на двигателя, няма значение - пробвал съм, за да знам с какво разполагам, и говоря само от опит, не на теория.

 

Вторият тест, който много го обичат за 4х4-тата е така наречения "диагонал-тест" или "закантарчването". При него едно предно колело има максимално сцепление и на кръст/диагонал едно задно има максимално сцепление. Например, тествал съм така - предно ляво няма нужното сцепление, задно дясно няма нужното сцепление.

 

Резултатите от диагоналния тест са:
1. включено ESP и изключено 4WD - тоест, това е автоматичен режим - давам газ, превърта предното колело, чувам ABS-a да избучи/изхрущи, усещам удар в гърба/задницата на колата и колата излиза с повечко газ и с прав волан.

 

2. включено ESP и включено 4WD - идентично е като точка 1, с тази разлика, че не се усеща удара отзад, защото вече съединителя е заключил и няма проблем.

 

3. изключено ESP и изключено 4WD - колата си бучи, върти си колелата с най-малко сцепление, въртял съм волана, както си искам, колата се движи само настрани, но не и напред - няма излизане, не може да се изкачи на бабунката, където съм я закантарчил. Не става нищо. Усеща се удар, като включва задния мост, леко подскача, но много леко и нищо не се случва повече, дори и с 3000 оборота - не успява да прехвърли мощност, а гумите копаят все повече и повече... Тоест, вкопава се...

 

4. изключено ESP и включено 4WD - същото, като точка 3, но без удар в задницата/в гърба.

 

Общо взето без ESP, което да натиска спирачката на колелата с най-малко сцепление, за да прехвърли към тези с голямо сцепление - нищо не правим.

 

И понеже някой ще каже "ама ESP пречи да подаваш газ" - да, ако воланът е завъртян и колелата се въртят. Играл съм си на сняг и знам какво говоря - вкарах я на полянка със сняг и с яко газ и включено ESP исках да я повъртя, малко Donut-и да си направя (понички малко). Ако ESP-то е включено и воланът е завъртян, дори много малко ляво или дясно, отнема от газта - натискам и все едно двигателя е угаснал или ще угасне - изчезва всякаква тяга, докато не изправя волана - тогава се връща. Изправя ли волана, яко газ и колата тръгва направо, засилвам се и завъртам волана - колата се завърта, но газта се отнема от ESP-то. 

 

Спирам ESP-то и включвам 4WD-то и си я въртя, колкото ми е кеф. Проблем няма. Има само при потегляне, но щом се раздвижи и е с включен блокаж - задните колела си се въртят супер свободно, защото и 4-те нямат сцепление. 

 

Това съм го правил със всесезонните гуми - със зимните не мога да го направя, защото държат доста повече и не се получава много адекватно плъзгане... пробвах... трябва много да се засили...

 

Така че, така работи системата 4х4 при Санта фе с Borg Wartner ITM 3e. Информация от Wikipedia:

Pre-emptive torque management
Multi-plate clutch coupling. The ITM 3e multi-plate clutch coupling is used in the Hyundai Santa Fe, Hyundai Tucson and Porsche 911. In normal conditions, it sends up to 95% of the torque to the front wheels. In the case of the Hyundais, the system can be locked in a 50:50 split so that you have a more dedicated off-road system. The system can be locked with the '4WD LOCK' button. The ITM 3e uses a multi-plate clutch coupling with magnetic activation...

https://en.wikipedia.org/wiki/BorgWarner

 

Яко, а - същата система се използва и при Porsche 911, ама на него гь-зь не му тежи ;)

 

ПП: Видео от тестовете ми при тръгване по заледен/заснежен наклон:

 

Когато колата излиза - ESP-то ми е включено винаги. Без него и в комбинация с различните режими се вижда какво се случва. Задна дясна гума се върти също понякога /тоест, три се въртят/ - само задна лява не мърда.

Много добре разяснено, браво. 

преди 4 минути, kuzmov написа:

Благодаря много за изчерпателния отговор ! Супер си го обяснил колега,доста лесно и с прости думи и най-важното с опит ! Евала !

Никога не забравяй, че си с 4WD, a не с AWD!!!

За да няма изненади... 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Unleashed   
Unleashed
Пост #4707 -

Здравейте, колеги,

потвърждавам на 100% думите на колегата по-горе.

Моят тест показа същото, на клипа е с включено ESP и включено 4WD.

Когато изключих ESP се въртеше само предна лява и колата не потегли.

 

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Bunz   
Bunz
Пост #4709 -

На мен ми е интересно как работи системата по време на движение с > 40 км/ч и не намирам инфо по въпроса. Пример: шофирам по “завоест път“ (Асеновград – Смолян, София – Своге и други подобни), сух асфалт, 20+ градуса по Целзий, следобед, началото на лятото, летни гуми. Понастъпвам сентропето на правите, а в завоите влизам без да намалявам драстично, изрязвайки ги леко или много според условията и другите участници. Направило ми е впечатление, че на първия завой взет по тоя начин колата не е особено отзивчива, но на втория и нататък поведението ѝ се променя и сцеплението и отзивчивостта стават по-осезаеми. Усеща се по- като залепена за пътя. Много бих искал да разбера дали 4х4 системата на Санта фе помага при този вид ситуации, когато се движи с над 40 км/ч.

 

Друг пример е заснежен път. Не лед, а прясно натрупал сняг, сбит от колите, но все още не е лед. Пак скорост над 40 км/ч, широки завои, които позволяват въпросната скорост. Излизам от завоя с, да речем 60 км/ч, и настъпвам, предните колела приплъзват; какво се случва? Ще сработили ли оня специален съединител на Бьорг-Варнер и ще прехвърли ли въртящ момент към задния мост? Струва ми се, че би трябвало...

 

Интересно ми е, защото по спецификации се зове on-demand, което аз си обяснавам като “нужда може да се появи и далеч над 40 км/ч“. Още повече, че въпросната система се ползва и от един (или няколко) модела на порше. Някакси не ми се вярва при високи скорости въпросния режим да напълно инертен и колата да си цъка почти 100% с предното.

 

Преди 4 часа, shaft написа:

Тоест, трябва да ти е изключено винаги, да не го забравяш, защото ще прегрее и няма да можеш да го активираш, докато не се охлади. Вероятно след няколко прегрявания ще даде и фира, но това е друг въпрос.

 

Нашата кола съм я карал малко повече от час (преди две години) с включен “блокаж“ и не съм забелязъл да има проблем. Е, това не значи че не е или няма да има проблем в бъдеще, просто аз мисля, че дългото ползване не би трябвало да доведе до проблем. Обаче, ако не го включа и започна да се чекна по чукарите отвсякъде засмърдява на... знаеш какво. При натиснат предварително бутон 4x4 Lock тоя “приятен“ аромат не се появява никога.

 

Трябва да погледна и книжката, като се прибера.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Unleashed   
Unleashed
Пост #4710 -

Филип от бричката спомена, че това заключване при по-висока скорост започва прогресивно да вкарва предното повече 50-50 / 70-30 / 90-10/ или там както бяха. Но незнам до колко може да му се вярва.

 

Според мен си работи системата и при по-висока скорост.

Какво ми се случва:

Карам си аз на един стръмен и сух път и натискам повечко газта, абе направо си беше до долу, че бая стръмно, автомата почва да сваля 1-2 предевки нз колко върна и в един момент изкачих гърбицата, но още съм в обороти на ниска предавка и явно вече получи много тяга за равният участък и може би са приплъзнали предните колела и усетих характерния тласък на задницата, което ме наведе на мисълта че е прехвърлило повече сила на задните колела поради липсата на сцепление на предните.

 

И невярвам да и стане нещо, ако караш на включен 4wd ако не я тормозиш. Многократно съм качвал Витоша доста заснежена с цялосно включен бутон, нали без да дрифтя и да боксувам принудително.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
shaft   
shaft
Пост #4711 -

Момци, много е написано и не смогвам да го прочета, но ми се иска да напиша още един горчив опит...  

 

Всесезонките станаха на възраст (главно заради пробег). Влизам с 50тина км/ч на кръговото на Банкя, там има ограничение от 50км/ч, валеше дъжд и беше мокро... Завой е, ляв завой, още повече с обратен наклон. Подавам газ и си се движа в завоя, въртя кръговото. Изведнъж усещам как задницата почва да си върви по своя траектория и поднесе стабилно :) Аз съм с газ и ляво навит волан! Поднесе! Подавам още повече газ и връщам волана - изчегърта ESP-то и отпуснах газта - колата се поизправи леко... Подаването на газ на 4х4 кола при поднесла задница НЕ Е ДОБРЕ ДА СЕ ПРАВИ!!! "Доподнесе" още... 

 

Така, че... или работи, или не работи над 40км/ч, но удар не съм усетил изобщо в задницата - усетих как поднесе колата и то стабилно...  

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Mountebank   
Mountebank
Пост #4720 -

Да Тони така е, при предварително заключена раздатка няма смрад, защото многодисковия съединител не приплъзва - затворен е. Пробвах на един и същи път с отворен (авто) и заключен 50/50.
И да 4wd работи и над 40км/ч, зависи колко е нужно да стабилизира колата. Катерил съм Пловдив - х.Здравец в голям сняг. С газ по завоите, за да я накарам пущината да поднесе или забуксува. Еми звяра седеше като залепена на пътя. Но като стигнах горе си засмърдя на запален гьон. Мен този "Кютюк" ме устройва като поведение на пътя. Само веднъж досега съм усетил да върти гуми, но веселбата бе, че завъртя и предни и задни едновременно.

Изпратено от моят MIX с помощта на Tapatalk

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
TeodorH   
TeodorH
Пост #4721 -

И аз да споделя малко "опит" на 10.12 прибирайки се от Сапарева баня минах през Железница и тнт там беше понаваляло сняг и при влизане по остро в завойте със скорост около 60км и приплъзване на предните гуми и намеса на esp се усети едно леко като подбутване на задницата което ме навежда на мисълта че може да е прехвърлил към задния мост но на следващия завой пробвах пак така само че с повече газ и както каза Венци разбрах по трудния начин че го като поднесе задницата на 4х4 автомобил не е хубаво да се подава газ

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Bunz   
Bunz
Пост #4723 -

Цецо, мноо благодаря, начи!

Системата се коментира най-паче в контекста на тръгване/излизане от кал, лед, снегове, пясъци и прочие, а мен ме интересува как действа по време на движение и как подпомага сцеплението, както стана ясно.

 

Питанка: ако смръдната идва от многодисковия съединител начи той е сух и “отворен“, щото от снимките в нетя (Borg Warner ITM 3e) изглежда затворен? Аз и досега нямам представа отде идва въпросната миризма.

 

@shaft май имаше коментари и на други места по тоя въпрос, как ти се струва да ги съберем на едно място, подобно на маслата и бенДзиностанциите?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Mountebank   
Mountebank
Пост #4724 -

Явно винаги в завой усилва подаването към задния диф, без значение дали има приплъзване. В какво съотношение обаче не ми е попадала информация. Защото дори без да буксува никъде ми е смърдяло след катерене с много завой. А от там и колата е по-стабилна в завой.

Изпратено от моят MIX с помощта на Tapatalk

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Joro   
Joro
Пост #4725 -

Системата е коренно различна от на първото СФ. Сега използва многодискоц съединител на Borg-Warner. Същият се ползва в Форд Експлорър,някакъв Додж и Крайслер. Взима данни от датчиците на АБС и при приплъзване на гума,равно на 1/8 от дължината на гумата, се включва. Копчето 4WD LOCK работи до 40км/ч. При скорост 0-30км/ч и режим на блокаж е 50/50 отпред/отзад мощността. При скорост 30-40км/ч и режим на блокаж е 70/30 отпред/отзад. При скорости над 40км/ч режимът на блокаж не работи. При скорости над 40км/ч системата минава в автоматичен режим и предава непрекъснато 5% от мощността назад. При нужда предава до 50% назад,независимо от скоростта. При режим на блокаж и завит волан на повече от 10% процента,режимът на блокаж не е напълно активиран. Аз лично ако съм на 4WD LOCK и завит волан давам повечко газ (около 2000-2500об/мин на първа) и си се включва. Това е направено за разсеяни офф-роудъри,които забравят да изключат 4х4-то,когато са на асфалт. Извод: Ако сме на асфалт с 4WD LOCК и завием,няма да има проблем,защото компютъра а куплунга позволява приплъзване.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
dominiko   
dominiko
Пост #5320 -

Потърсих информация, но не успях да намеря - как работи 4х4 при първа генерация - като при црв ли е примерно? Двете предни заедно ли въртят(LSD), а задните? И какво се случва ако в движение дръпнем ръчната спирачка? Някакви съвети при каране, че ми е първата кола 4х4.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
__smirnoff__   
__smirnoff__
Пост #5321 -

Нищо общо с црв, колега. Някъде бях чел, че 4х4-то на първото Санта Фе е наследник на системата на PUCH, колко е вярно, не мога да кажа. Иначе реално работи по следния начин - колата задвижва едновременно и двата моста, постоянно. По принцип съотношението е 60:40 преден:заден мост при дизеловите, и 70:30 при бензиновите. При натоварване виско муфа прехвърля усилието на равно и към двата моста. Блокажи няма, в някои случай задният диференциал е LSD. Това се разбира като погледнеш кутията на диференциала, ако има лепенка/надпис LSD, значи е със шпер. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Joro   
Joro
Пост #5322 - (Редактирано)
Преди 5 часа, dominiko написа:

Потърсих информация, но не успях да намеря - как работи 4х4 при първа генерация - като при црв ли е примерно? Двете предни заедно ли въртят(LSD), а задните? И какво се случва ако в движение дръпнем ръчната спирачка? Някакви съвети при каране, че ми е първата кола 4х4.

Машинката ти е 2002 реколта, предвид това най - малко те интересува как работи 4х4.

Поради факта, че си с AWD, 4х4 / 50 на 50, най-добрата система задвижваща четирите колела. 

От 2003 година вече са 4WD и там нещата са недоклатени за съжаление. 

 

Преди 5 часа, __smirnoff__ написа:

Нищо общо с црв, колега. Някъде бях чел, че 4х4-то на първото Санта Фе е наследник на системата на PUCH, колко е вярно, не мога да кажа. Иначе реално работи по следния начин - колата задвижва едновременно и двата моста, постоянно. По принцип съотношението е 60:40 преден:заден мост при дизеловите, и 70:30 при бензиновите. При натоварване виско муфа прехвърля усилието на равно и към двата моста. Блокажи няма, в някои случай задният диференциал е LSD. Това се разбира като погледнеш кутията на диференциала, ако има лепенка/надпис LSD, значи е със шпер. 

Много, ама много бъркаш!!! А дори не се замисли, че неговия звяр е на 100% по проходим от твоя паркетник! 

Неговото AWD няма нищо общо с твоето 4WD...

А това което си обяснил е за легенди и митове! 

Поздрави. 

Редактирано от Joro

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
__smirnoff__   
__smirnoff__
Пост #5324 -

Човека пита за първа генерация, аз му отговарям за първа генерация. 

 

п.п. а ти дори не се замисли, че може би преди паркетника и аз съм имал звяр, даже 2, и съм съвсем наясно с разликите и кое/как ;) 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Joro   
Joro
Пост #5325 - (Редактирано)
преди 17 минути, __smirnoff__ написа:

Човека пита за първа генерация, аз му отговарям за първа генерация. 

 

п.п. а ти дори не се замисли, че може би преди паркетника и аз съм имал звяр, даже 2, и съм съвсем наясно с разликите и кое/как ;) 

Нищо лично, ако съм те засегнал.

Но написаното от теб, не отговаря на истинатата за СФ - 1. 2002 година. 

Иначе потвърждавам, че е невероятно проходим  50/50 - предни/задни колела постоянно залепени. 

Пак конкретизирам СФ-1 до 2002 година, след това започват да се появяват екземпляри с различни трансформаций... 

Редактирано от Joro

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
__smirnoff__   
__smirnoff__
Пост #5326 -

Не съм се засегнал, не се и заяждам. Това, което казваш, го чувам за пръв път. Би ли разяснил повече по въпроса?

Доста време съм прекарал в четене за 4х4 системата на първа генерация, и е факт, че почти никъде няма официална информация по въпроса. Някъде имах някога свалена една книжка за експлоатация на Санта Фе, и там бях прочел това, което съм написал. Едното санта фе беше 2001г, другото ми беше 2003, единствената разлика беше наличието на LSD при втория. Съответно беше и много по-проходим, но наистина не мога да твърдя какво се случва в раздатките, тъй като не съм ги отварял.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
shaft   
shaft
Пост #5327 -

Яя... тук да пусна малко информацийка тук:

https://www.awdwiki.com/en/hyundai/

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Joro   
Joro
Пост #5329 -
Преди 2 часа, __smirnoff__ написа:

Не съм се засегнал, не се и заяждам. Това, което казваш, го чувам за пръв път. Би ли разяснил повече по въпроса?

Доста време съм прекарал в четене за 4х4 системата на първа генерация, и е факт, че почти никъде няма официална информация по въпроса. Някъде имах някога свалена една книжка за експлоатация на Санта Фе, и там бях прочел това, което съм написал. Едното санта фе беше 2001г, другото ми беше 2003, единствената разлика беше наличието на LSD при втория. Съответно беше и много по-проходим, но наистина не мога да твърдя какво се случва в раздатките, тъй като не съм ги отварял.

 

На кратко:

СФ1 (2000-2006), до 2002 година е 50/50 постоянно зацепен (full time) . Да има LSD, муфа и междуосов (среден) дефинициал, работи на чисто механичен принцип, нищо не се включва или изключва по нея!... Много важно за този модел: Ако муфата се развали (както някой се притесняват) не остава само на предно, а просто дефинициала не се самоблокира. 

От 3003 година почват с 60/40, муфата вече е електрическа (не всички) , няма среден деферинциал, а ръздатъчна кутия да (full time) e но механизма е леко усложнен: имаме включване и изключване... 

2004 - 2006 година включително и фейса, имаме електрическа високо муфа, раздатки, много включвания и изключвания на системата. Няма LSD на задния деферинциал. 

Поздрави... 

 

Преди 2 часа, shaft написа:

Яя... тук да пусна малко информацийка тук:

https://www.awdwiki.com/en/hyundai/

 

Тази информация е обща, обща защо?... 

Просто Корейците с всяка кодина добавят нещо и на две три заменат... Корейци обичат да експериментират с иновативни системи и технологии. 

За голямо съжаление СФ-3 вече е ориентиран към асфалта... 

 

Преди 5 часа, dominiko написа:

Потърсих информация, но не успях да намеря - как работи 4х4 при първа генерация - като при црв ли е примерно? Двете предни заедно ли въртят(LSD), а задните? И какво се случва ако в движение дръпнем ръчната спирачка? Някакви съвети при каране, че ми е първата кола 4х4.

След толкоз писане как не разбра?... 

Няма да дърпаш ръчната в движение!!! 

СФ1 е много, ама много по добро от ЦРВ... 

Управляваш автомобила спазвайки закона за движение по пътищата!!! 

Че ако не му спазваш законите ще се появят законите на физиката и уйде коньо в ряката!!! 

И да завърша: на водача на автомобил 4х4 е винаги в полза приятел тракторист!... 

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
dominiko   
dominiko
Пост #5337 -

За ръчната питах, защото задържаше. Аз съм спокоен шофьор, имам само 1 фиш за без пожарогасител аптечка и т.н. Благодаря ви за изчерпателните отговори!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Joro   
Joro
Пост #5338 -
Преди 2 часа, dominiko написа:

За ръчната питах, защото задържаше. Аз съм спокоен шофьор, имам само 1 фиш за без пожарогасител аптечка и т.н. Благодаря ви за изчерпателните отговори!

Това е друго, ръчната понякога задържа. Особено ако колата не е в движение няколко дни. 

За това винаги при потегляне малко на пред и после на зад. 

Поздрави. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Двигателист   
Двигателист
Пост #5357 - (Редактирано)

__smirnoff__ и Joro, спорите, но и двамата сте частично прави. Санта Фе 1, поне това, което съм виждал за пазара в Европа, основно е с трансмисия на Щаер. Да, фул-тайм е, с междуосев диференциал, но той е асиметричен и затова няма как да е 50/50. Закръглено, въртящият момент се подава в отношение около 60/40 в полза на предния мост. Няма други отношения, защото касетата винаги е била една. Диференциалът си има блокаж, или по-точно виско-блокаж, с муфа, която затяга при разлика в оборотите на вала за преден и заден мост. Такива муфи, обикновно когато умрат не остават свободни, а по-скоро запичат (блокират) и колата започва да завива трудно, да прескача/приплъзва някоя колело, при по-навит волан и суха настилка. Държи се просто като парт-тайм с включено двойно предаване, или като фул-тайм с блокиран междуосев диференциал.

Другия тип трансмисия, която се среща, макар и много рядко в Санта Фе 1 и според мен корейците са го използвали един вид за тест, е познатата ви от Тусон и Санта Фе 2, с Борг-Уорнър съединител. Има ги 2004 и 2005, когато се появява Тусона с този тип трансмисия, която после вече е основна и при Санта Фе 2. Познават се бутона 4WD LOCK. Как работи, колегите по-нагоре са обяснили достатъчно ясно – 95/5 до 50/50 в лок режим, макар това 50/50 да е леко имагинерно, защото го има само при относително прав волан и до определена скорост.

Не знам руснаците, които произвеждат Санта Фе 1, като класик от 2006 до 2012 г, коя от двете трансмисии са монтирали.

Joro, каква е тази трансмисия от 2003 г? Не съм чувал хюндай да имат подобно нещо – хем е фул-тайм, пък без диференциал,  но 60/40 , и електро муфа. В смисъл ,нещата взаимно се изключват.

Редактирано от Двигателист

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Joro   
Joro
Пост #5358 -
Преди 1 час, Двигателист написа:

__smirnoff__ и Joro, спорите, но и двамата сте частично прави. Санта Фе 1, поне това, което съм виждал за пазара в Европа, основно е с трансмисия на Щаер. Да, фул-тайм е, с междуосев диференциал, но той е асиметричен и затова няма как да е 50/50. Закръглено, въртящият момент се подава в отношение около 60/40 в полза на предния мост. Няма други отношения, защото касетата винаги е била една. Диференциалът си има блокаж, или по-точно виско-блокаж, с муфа, която затяга при разлика в оборотите на вала за преден и заден мост. Такива муфи, обикновно когато умрат не остават свободни, а по-скоро запичат (блокират) и колата започва да завива трудно, да прескача/приплъзва някоя колело, при по-навит волан и суха настилка. Държи се просто като парт-тайм с включено двойно предаване, или като фул-тайм с блокиран междуосев диференциал.

Другия тип трансмисия, която се среща, макар и много рядко в Санта Фе 1 и според мен корейците са го използвали един вид за тест, е познатата ви от Тусон и Санта Фе 2, с Борг-Уорнър съединител. Има ги 2004 и 2005, когато се появява Тусона с този тип трансмисия, която после вече е основна и при Санта Фе 2. Познават се бутона 4WD LOCK. Как работи, колегите по-нагоре са обяснили достатъчно ясно – 95/5 до 50/50 в лок режим, макар това 50/50 да е леко имагинерно, защото го има само при относително прав волан и до определена скорост.

Не знам руснаците, които произвеждат Санта Фе 1, като класик от 2006 до 2012 г, коя от двете трансмисии са монтирали.

Joro, каква е тази трансмисия от 2003 г? Не съм чувал хюндай да имат подобно нещо – хем е фул-тайм, пък без диференциал,  но 60/40 , и електро муфа. В смисъл ,нещата взаимно се изключват.

Щом казваш... 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

×