Jump to content
shaft

Как да си оправим двузоновия климатик на Santa Fe 2 CM 2007 - моторче за температурата на парното.

Recommended Posts

shaft   
shaft
Пост #1565 -

Здравейте,

 

Миналата седмица ми се прецака моторчето, което управлява клапата за температурата откъм страната на шофьора - задуха само студ... замръзнаха ми мартинките.

 

Нямах никакво време и възможност да го сваля миналата седмица, но започнах да проучвам какво ми трябва, за да се справя сам с проблема. 

 

Речено-сторено. Свалих моторчето, което се намира вдясно от педала за газта. Всичко, което трябва да направите е да застанете на "колене" до колата и да си проврете главата при педалите - щом погледнете нагоре към парното/централната конзола - ще го видите точно над пластмасовата кора:

20180618_152023.jpg

 

Държи се на 3 винтчета (на снимката едното ми се е скрило зад кабелите на моторчето, но е горе):

20180618_152050.jpg

 

При мен винтовете не бяха много стегнати и успях да ги развия с битче за отвертка с по-дълго гъвкаво рамо - удобно е за работа и с малка/къса отвертка. Актуаторчето изпада без никакво дърпане - много лесно се сваля.

 

Цялото сваляне отнема не повече от 3-5 минути с "оглеждането и мотаенето"...

 

Ето го и сваленото актуаторче:

20180618_153340.jpg

 

20180618_153349.jpg

 

20180618_153358.jpg

 

 

Махат се 3те винтчета, които държат средата/моторчето за стойката му, както и самия горен капак на актуаторчето. Синята пластмаса се сваля с по-силно дърпане - има чопче, което я спира да не излиза самичка - не открих по-интелигентен начин за сваляне на синята пластмаса, а тя реално движи клапата на парното.

 

Не се сетих да снимам моето отвътре, защото през цялото време се омазвах в смазката/греста вътре и не исках да си пипам телефона, или постоянно да си бърша ръцете, докато работя, но ето какво има вътре и цялото това нещо колко пари "струва" реално:

6d8fa91s-960.jpg

 

Ограденото с червено е моторчето, което се прецаква. Тук на тази снимка има оградено в жълто как си е "изронило" зъбите на зъбното колело. Моето беше здраво изцяло, както и на 90% от останалите с този проблем из нета.

 

Моторчето е с парт. номер: RF-370CB 11670 (RF370CB11670 / RF370CB 11670 / RF-370CB-11670) и изглежда така:

20180619_212754.jpg

 

Моторче с номер RF-370CB по-малооборотното или малко по-мощното, мисля, че си стават без проблеми за нашата цел тук.

 

Тези 4 пластмасови колелца на стойност 1 лев клиентска цена + китайско моторче за 4-5 лева клиентска цена  + потенциометърче 10 стотинки клиентска цена, което се намира под голямото бяло зъбно колело... Това нещо 200+ лева ли струва??? По моргите към днешна дата 70лв ми искаха, а чисто ново поръчано от Корея + доставката - 63лв... :D Сериозно ли, бе... Две 1:1 същите моторчета от Алиекспрес са около 20лв. Ако моторчето Ви е пострадало - това е най-бюджетното решение, иначе се обърнете към gandakorea в ebay - човекът е мега точен кореец и нещата са му супер!!! 

 

За щастие аз намерих обява в OLX.bg на човек, който беше минал по горните мъки и беше си купил повече моторчета, за да не чака само едно от китайско - обадих му се и човекът излезе страшен пич! Видяхме се побъбрихме и го очакваме да се регистрира в Клуба със своята красива Соната! Прибрах се и го запоих на мястото на старото за 5 минутки - тествах и всичко работеше перфектно.

 

Монтирането, лично аз, го направих по следния начин - закачих моторчето ХУБАВО (много важно, иначе не отчиташе потенциометъра) към буксата за захранване, бутнах клапата на студено и дадох на климатроника най-ниската температура. Моторчето тръгна да се върти и стигна крайната си точка. След което просто го монтирах на мястото му. Това е. Тествах - работи перфектно.

 

Номерата, които успях да намеря са тези:

OEM/MOBIS: 971593K000 / 97159 3K000 / 97159-3K000

 

Алтернативни - абсолютно същите:

D267DC4BA

AC196200

AC196000

dorman 604-308

 

Има и още много... обаче не съм ги записвал всичките.

 

Напрактика, като ги гледам така, всичките, всичките са с еднаква среда, само стойката им е различна отзад - не вярвам да са различни моторчетата вътре в черната кутийка:

Santa Fe HVAC Actuator

Santa Fe HVAC Actuator

 

 

Ето и едно видео как се движи ремонтираното "роботче" - където се вижда да накъсва/да се движи на стъпки - играя си с по 0.5С стъпка, за да го видя движи ли се полека - движи се перфектно, според мен:

 

 

Както имаше един лаф по Уорнър Брос - "Това е всичко, Приятели!"

 

Успех на всички - работата е елементарна, не си оставяйте парите по сервизите - купете нещо на децата си, поглезете се сами или купете нещо друго за колата си!

 

Поздрави

 

 

ПП: Това моторче/актуаторче се среща и при Опел, Форд и други. От Опел можете да си го намерите на супер поносима цена - стига да работи.

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Dart   
Dart
Пост #1580 -

Перфектно описание !

Да се надяваме , че и другите потребители ще описват по този начин решенията  на проблемите си.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
toinspire   
toinspire
Пост #1657 -

Ето я и моята сага.

Днес свалих акутатора, бутнах си палчето на студено (за сега ще върши и така работа) и започнах огледа.

Снимка направих само на отворения акутатор.

Колецата са добре, грес си има, даже и прах не е влизал. Явно е моторчето или потенциометъра. Има ли начин да го замеря и да разбера с точност или да търся някой, който я чува електрониката?

А като се говори за моторчета, не се ли намира още някое в българско?

Това за 200+ пари просто не го разбирам. Днес отново чух подобна цена, като ще търсят и от друго място, но не вярвам да се намери драстична разлика.

Иначе работата е наистина за 10 минутки. Само единия крепеж е неудобно заврян, останалото се отвива докато го погледнеш.

IMG_20180628_144915.jpg

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
shaft   
shaft
Пост #1658 -

Да, казах ти 200+ пари за тия 4 колела + един мотор от вентилаторче :D Хората правят пари от глупости, не е истина!

 

Иначе, звънкай на Валери: 

https://www.olx.bg/ad/motorche-za-klapi-za-klimatik-rf-370cb-CID360-ID7whBM.html

 

Това е момчето, което ми даде моторче на мен :)

 

Имаше още 2, доколкото знам ;) Не са 1:1 с оригиналните, но стават - работят си добре :) Гледах им обороти, гледах им тоци, гледах какво ли не - общо взето реших се да го ползвам и работи.

 

Как да го тестваш твоето - две кабелчета и подаваш от акумулатора направо на двете крачета на моторчето - ако не завърти - покойник е. Ако завърти, но иска побутване - покойник е. Потенциометъра заминал ли е - моторчето ще се върти от крайно до крайно без да спира и без да има какво да го регулира... тоест няма да го има плавното преместване на температурата - ще е от 0% до 100% и обратното... :)

 

Вземаш от Валери моторчето - презапояваш го, сменяш му пластмасовия червяк на оста отгоре /с един нож го напъваш и излиза/ - набраздяваш оста на новото моторче с нож, отвертка или друго, за да се задържи пластмасовото червяче - достатъчни са му 4-5 нареза по диагонал или просто можеш да го залепиш с каноконлит/моментно лепило. Готов си да монтираш. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
toinspire   
toinspire
Пост #1659 -

Благодаря,

ще се свържа с човека и ще взема едно.

Дано проблема да е в мотора, а не в потенциометъра.

А тази червячна пластмаса на мотора лесно ли излиза? Явно ще трябва да се прехвърля.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
shaft   
shaft
Пост #1660 -

Така де, нали ти пиша точно това - напъваш я в основата на оста на моторчето с един нож в посока противоположна на моторчето, и си излиза :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
ValTM   
ValTM
Пост #1669 - (Редактирано)

Въпросният Валери пише :)

Моята Соната 2006 мина през същата интервенция. Уви, при мен се оказа, че допълнително е отишло и малкото потенциометърче, което се намира точно под най-голямото колелце. Иначе успешно смених моторчето, но ми казаха, че акутаторът не вървял плавно с него. Тъй като имах щастливата случайност цял резервен акутатор да дойде в същия ден, в който дойдоха и моторчетата, просто го сложих и забравих. При @shaft явно е сполучило, радвам се :) Остават ми две резервни моторчета :D

 

Доколкото четох някъде си, моторчетата сдават багажа, защото винаги са под напрежение и ги ограничава само това, че няма накъде да бутат повече като са на мин или макс температура. Доколко е вярно това, уви, не знам.

 

Поздрави!

Редактирано от ValTM

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
shaft   
shaft
Пост #1671 -

Добре дошъл, братле!!! Да си покажеш хубавата кола в темата за представяне и да кажеш историята. ;)

 

Да, всичко сработи при мен. Много съм доволен :) Много благодаря!!!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
toinspire   
toinspire
Пост #1672 -
Преди 8 часа, ValTM написа:

Уви, при мен се оказа, че допълнително е отишло и малкото потенциометърче, което се намира точно под най-голямото колелце.

Как установи това? С някакво замерване или чрез опита - ново моторче, а движение няма.

Както го бях отворил го закачих на буксата да видя дали ще мръдне нещо. Уви движение нямаше. Не знам каква точно роля играе потенциометъра щом моторчето е под постоянно напрежение. Интересно, как тогава стой в междинни положения. Явно тогава трябва да изключва, а само в крайните да няма прекъсване на тока.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
shaft   
shaft
Пост #1673 -

@toinspire, точно обратното - ново моторче и движение от крайно-до-крайно, без да се интересува от средни положения... Винаги имаш избор само между "пълен студ" или "адска жега". Все едно, да си местиш клапата с конец :D 

 

Аз го разбирам така: без потенциометърчето моторчето не спира на междинни позиции. Не съм сигурен, че стои непрекъснато под напрежение, защото го чувам как му намаляват оборотите и усеща съпротивление, повишава консумацията и модулът го спира. По-скоро стъпковото движение /подаване на напрежение/ и вероятно секундите (1-2) на максимално натоварване в крайните си позиции, докато спре, го прецакват. Тоест, отива на крайна позиция и се чува как се товари за 1-2 секунди, а после спира изцяло.

 

Може и да греша, но си представям, че потенциометърчето помага на модула преди моторчето /все пак някъде трябва да има управляваща електроника и 100% има/ да спира моторчето на определени позиции, за да бъде уцелена точната желана температура. Действително, ако потенциометърът е прецакан моторчето отива от крайно-до-крайно положение, без да се интересува от средни стойности - върти се максимално наляво, максимално надясно, когато сменяме температурата на климатика/парното.  

 

Много лесно може да се тества това - не се вкарва докрай буксата и потенциометърът не прави добър контакт и не участва  в схемата - при мен така стана /когато не бях бутнал добре буксата, да щракне хубаво/. Моторчето отиваше от крайно до крайно положение, без да го интересува, че съм настроил климатика на 22-23С, примерно - отива на LO или на HI без да спира никъде посредата. Докато, ако потенциометърът работи, моторчето се движи, както на видеото ми по-горе - стъпка по стъпка от 25С нагоре. Направи ми впечатление, че под 25С не се движи, а си стои в най-отворена позиция, но климатроникът намалява силата на обдухване /оборотите на вентилатора/. От 25С нагоре се движи на стъпки, и на HI отива на крайно затворено положение (към топло).

 

Общо взето за тези неща нагоре помага потенциометърчето, според мен. Както и за крайните позиции, за да знае модула кога да спре да товари моторчето. Може би за по-старите моторчета, които са при Санта Фе 1 и т.н. - там нямат потенциометър и са по-слаби моторчета - за там може и да е валидно, че работят непрекъснато под някакъв товар, обаче тук се изключва, според мен. Просто стъпковото подаване на напрежение и крайните позиции може би го съсипват. Тоест, не трябва да си играем много с температурата в колата, въпреки, че климатрониците ще си го местят самички... ;)

 

Ако греша, или някой знае точно как работи това нещо - нека да ме поправи.

 

И все пак, моето моторче не изглеждаше да е сваляно или отваряно, вероятно е на 10-11 години, или пък е сменяно междувременно - к'во ни дреме как е направено, щом е изкарало 5-10-11 години - все ще изкара още 5-6 години след ремонта. :)   

 

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
toinspire   
toinspire
Пост #1674 -

Това е, което си представях като начин на работа. Все нещо трябва да му спира тока и това е сигнала от потенциометъра, който си следи за позицията на колелото. Може наистина в крайни позиции да се изключва от съпротивата на механиката. Така и при изронени зъби няма да върти постоянно и да разчита на потенциометъра за позицията.

преди 7 минути, shaft написа:

Направи ми впечатление, че под 25С не се движи, а си стои в най-отворена позиция, но климатроникът намалява силата на обдухване /оборотите на вентилатора/. От 25С нагоре се движи на стъпки, и на HI отива на крайно затворено положение (към топло).

Това ми отговаря на чуденката, защо като наглася на 20 или на 23 градуса, все си духа студено. Даже ме карат ръчно да му намалям вентилатора, че да не простудявам децата. Посля някак си по- рязко започва да идва топъл въздух - това вече като минеш 25 градуса. Това го отчитам като малко неудобство. Климатроника на хондата определено смесва по- добре въздуха или ако отново има такава граница на клапата, то тя е зададена на по- ниска стойност.

Колкото години изкара, толкова. Обаче 200+ лева за тази пластмаса не давам.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
shaft   
shaft
Пост #1675 -
преди 22 минути, toinspire написа:

Това е, което си представях като начин на работа. Все нещо трябва да му спира тока и това е сигнала от потенциометъра, който си следи за позицията на колелото. Може наистина в крайни позиции да се изключва от съпротивата на механиката. Така и при изронени зъби няма да върти постоянно и да разчита на потенциометъра за позицията.

Това ми отговаря на чуденката, защо като наглася на 20 или на 23 градуса, все си духа студено. Даже ме карат ръчно да му намалям вентилатора, че да не простудявам децата. Посля някак си по- рязко започва да идва топъл въздух - това вече като минеш 25 градуса. Това го отчитам като малко неудобство. Климатроника на хондата определено смесва по- добре въздуха или ако отново има такава граница на клапата, то тя е зададена на по- ниска стойност.

Колкото години изкара, толкова. Обаче 200+ лева за тази пластмаса не давам.

 

Точно... така си мисля аз. 

 

Иначе, ако го държиш на Auto - оправя се горе-долу добре, но доста често ми става студено, такъв един гаден студ - главата да те заболи... Тогава просто вдигам градусите откъм мен. В най-големите жеги пък не смогва много-много... и все пак съм доволен как работи - почти не го ръчкам.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
ValTM   
ValTM
Пост #1683 -
На 6/29/2018 at 9:08, toinspire написа:

Как установи това? С някакво замерване или чрез опита - ново моторче, а движение няма.

Както го бях отворил го закачих на буксата да видя дали ще мръдне нещо. Уви движение нямаше. Не знам каква точно роля играе потенциометъра щом моторчето е под постоянно напрежение. Интересно, как тогава стой в междинни положения. Явно тогава трябва да изключва, а само в крайните да няма прекъсване на тока.


Това ми казаха от сервиза, като монтираха новия акутатор. Бях ги помолил да тестват и ремонтираното, но казаха, че не движи плавно.

И това за потенциометъра ми беше попаднало някъде из нета, не гарантирам за достоверност :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
toinspire   
toinspire
Пост #1826 -

Малко развитие.

Днес най- сетне намерих време и поялник. Вече съм с ново моторче (благодарности на ValTM) и монтиран акутатор. Малко си изкривих врата на монтажа, но си е там и работи. Да знаете, че единия крепеж са го навряли на кучето в ... и без да сваляш нищо друго става с няколко пъти мамата. Сериозен тест не съм правил, но смена на топло и студено. Средните стойности ще ги засека при последващата експлоатация.

Снимки не съм правил, но процедурата е добре описана от shaft (благодарности за темата) и дори човек като мен (не се занимавам и не разбирам от коли) се справя.

Едно уточнение. Струва ми се, че потенциометъра определя позициите във всеки един момент, дори и при крайните температури. Гледах да не размествам колелцето над него, за да си е напозицията, на която е изгорял мотора. След сглобяването на акутатора сложих на топло и го включих в буксата за тест. Колелото се завъртя на някаква позиция и спря, после бутнах крайно студено и пак се завъртя донякъде и спря. Не съм електричар, но май не е под постоянно напрежение мотора. По- скоро се предава от автоматичния режим, постоянно си намества клапата, за да балансира между постъпващите данни за градусите. Това е в рамките на теорията.

Както го бях дал на крайно студено (така бях бутнал палчето на клапата) го монтирах и за момента "всичко е точно" :)

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
anesti   
anesti
Пост #2358 -

Страхотна тема! А как се сменя моторчето в актуатора от пасажерската страна? Елелтромоторчето същото ли е като от шофьорската страна?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
shaft   
shaft
Пост #2359 -

Доколкото разбрах е същото, или поне вътре няма разлика изобщо :) Реално, пластмасовата рамка, може да има някаква разлика, но мисля, че е същото. Там се сваля жабката, което също не е супер сложен процес. Но за щастие за сега ми работи - като/ако (дано не) се счупи - ще направя тема :D

 

Ако е зор, ето тук са го написали много добре:

https://www.drive2.ru/l/7512416/

 

Поздрави!

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
anesti   
anesti
Пост #2360 -

Моето работи,но го усещам ,че не слуша както трябва.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
intocable87   
intocable87
Пост #8482 -

Здравейте колеги. От скоро (има няма 2 месеца) съм собственик на Санта Фе 2.2  crdi и играх упражнението с моторчето от към шофьорката страна - вече има някакво топло. От дясно обаче си работи идеално и няма разлика с другото (това от към шофьора), но топло така и не идва...та мисълта ми е дали не е запушен радиатора?? 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

×