Jump to content
e01

AWD символ на таблото

Recommended Posts

e01   
e01
Пост #11464 - (Редактирано)

Здравейте,

 

Снощи докато се прибирах, на таблото ми светна инконката за AWD, не усетих никакви промени в движението, не съм чул никакви шумове. След гасене на двигателя и палене, не е светвала пак, днес на път за работа отново не е светвала, закачих и един елм327 през телефона да видя дали има някакво съобщение но не открива никаква записана грешка. Та въпроса ми е, за притеснение ли е, да ходя ли в сервиз, или е някакъв индикатор (не намерих информация в упътването).

 

ScjZPo1l.jpg

Изображението е примерно (намерено от нета), тъй като не съумях да го снимам на момента.

Редактирано от e01

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
shaft   
shaft
Пост #11466 -

Елма не може да прочете всички грешки, той чете само около двигателя нещата. :) Така че, диагностика си трябва. Иначе, би могло да е всичко. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
e01   
e01
Пост #11729 -

Оказа се някакъв мотор за смяна на 4х4, или поне така го обясниха в сервиза. Общо взето се грижел да го включва и изключва, и ако се повреди ще остане в едно от двете положения. Според майстора може да е било нещо моментно, след като се е изключило пак и само е отчело грешка веднъж. Каза ми да карам и ако светне пак ще трябва да се сменя, не бил сигурен дали подлежало на рециклиране като при BMW-тата.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
shaft   
shaft
Пост #11730 -

Моторчето е точно на диференциала на задния мост и се вижда много лесно. Ето го, същото би трябвало да е:

 

И на това нещо се сменя маслото, въпреки че пише, че не се сменя :) Затова дефектира моторчето най-често. Маслото изтича доста черно, а трябва да е бистро. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
proximus   
proximus
Пост #11744 -

@shaft, знаеш ли каква е функцията на въпросното моторче за да го засягат качеството на маслото, когато очевидно автомобилът не се движи със зацепен заден диф? 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
shaft   
shaft
Пост #11748 -
Преди 1 час, proximus написа:

@shaft, знаеш ли каква е функцията на въпросното моторче за да го засягат качеството на маслото, когато очевидно автомобилът не се движи със зацепен заден диф? 

 

Амии, 4х4-то се води ново поколение Dynamax на Magna и е доста по-активно от предишното поколение, тоест работи по-често. Ето как изглежда системата:

Screenshot_20200414-222706_Chrome.jpg

 

Представлява отново многодисков “мокър“ съединител (вискомуфа) с електромагнитен хидравличен трансформатор (моторчето).

Когато натиснем бутона за блокажа, моторчето създава налягане, което от своя страна нагнетява едно бутало, което натиска съединителите. Ако моторчето “умре“ всичко спира. Буталото засяда на отворено или затворено положение. Така се чупи диференциала, когато буталото заседне притискайки съединителя. Разбира се, всичко идва от лоша поддръжка. :)

 

Можеш да си караш с включен 4х4 по-дълго време, защото не загрява толкова много, като при предишното поколение на Borg Warner ITM 3e. Това е едно от предимствата на Dynamax-a.

 

Ето представянето на Дайнамакса от един симпатяга:

 

Още информация, за съжаление е на английски и ще я преведа на български, като седна на компютъра:

The DynaMax AWD coupling is basically like some others in that an electric motor operates an oil pump to pressurize a housing with a multidisc clutch. The hydraulic pressure applies the clutch so required torque is transferred from the front-drive-based system to the rear differential—the greater the pressure, the more torque is shifted to the rear.

However, there are numerous differences vs. other systems, both within the coupling and with the high level of active control that speeds response, to improve overall performance.

First, the CAN bus (Controller Area Network) monitors signals, principally throttle position, steering angle, vehicle speed, and road texture (an algorithm that includes wheel speed sensor signals). The signals go to the AWD computer, which calculates the ideal front-rear torque split that it anticipates.

The computer then operates the motor at up to 10 rpm to run the pump, to build up the required hydraulic pressure (maximum of 320 psi/2.0 MPa) for the clutch. This is accomplished with the aid of a feedback signal from a pressure sensor on the clutch housing. The motor stops when the correct clutch-apply pressure is reached.

At start-up the system presets the front-rear torque distribution so there is no slip on the front axle. As the vehicle moves down the road, the DynaMax computer continuously monitors sensor readings, to anticipate changes in upcoming driving conditions.

The computer recalculates impending torque split requirements from the CAN bus data and, if necessary, makes instantaneous adjustments in motor-pump-to-clutch-housing system oil pressure with the help of the housing pressure sensor.

Because Magna engineers designed the DynaMax system to react quickly in changing traction conditions, such as encountering an icy road patch, it never starts from an "off" position.

If the pressure must be increased (for more torque transfer to the rear), the motor turns forward to operate the pump. If the front-end traction is good, the computer simply backs off the motor-pump assembly to reduce clutch-apply pressure. Then more torque (and if it's appropriate, all the torque) is delivered to the front wheels. There are no pump valves to open and close.

The pump is a gerotor type. Engineers note that its tight internal tolerances enable it to maintain commanded pressure for a short duration, as effectively as a plunger- or valve-type pump. If the time period for steady state becomes extended, so that leakage starts to reduce the apply pressure, the pump runs to reload the hydraulic circuit as required.

As a result, the DynaMax computer's typical response time to "tune" for an impending change in torque-split requirement is 50-100 ms. If a torque increase is needed from the engine, it takes up to 300 ms to build up, observed Walter Sackl, Magna Powertrain's global product manager, so in some cases the engine may determine the actual time period.

In any event, the response of the DynaMax itself should occur well within 150 ms, Sackl said.

The computer algorithm for the clutch looks for consistently good front-end traction and when possible will maintain 100% to the front wheels for fuel economy. The algorithm, however, is adaptive; in "sporty driving" it will apportion torque as needed between front and rear, Sackl said, and it will transfer 100% to the rear if appropriate.

The up-to-100% front-or-rear torque split, in conjunction with the AWD computer's active control approach, also minimizes oversteer and understeer in normal driving situations, he added. In addition, the system has a manual-select position for a 50-50 torque split.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
proximus   
proximus
Пост #11750 - (Редактирано)

@shaft, много благодаря за предоставеното инфо... Търсил съм из гугъл за 4wd на ix35 и никога не съм успявал да намеря  повече от няколко маркетингови реда за него. До колкото разбирам въпросното моторче работи постоянно и подържа налягането върху съединителите с цел системата да е в готовност за максимално бърза реакция. Което и обяснява защо се поврежда когато маслото спече. Моля, не си прави труда да преведаш, все пак има гугъл транслейт за който му е по-трудно  :$

И чисто като инфо ако някой четящ се интересува - на ix35 преди 2011 монтират 4WD на JTEKT, а след това ползват по-перспективния Dynamax, който се влага и в Sportage. 

Редактирано от proximus

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
shaft   
shaft
Пост #11751 -

Точно така :) Затова в Киа имат налични задни диференциали, защото в друга тема един човек писа, че продавали по 9бр/месец - вероятно с муфата... :) Така че... това трябва да се обслужва, не е необслужваемо. ;)

 

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
proximus   
proximus
Пост #11758 -
Преди 4 часа, shaft написа:

Точно така :) Затова в Киа имат налични задни диференциали, защото в друга тема един човек писа, че продавали по 9бр/месец - вероятно с муфата... :) Така че... това трябва да се обслужва, не е необслужваемо. ;)

 

 

Дадада, и аз останах впечатлен, бях мернал темата. Наистина в ръководството за експлоатация никъде не се засяга темата за смяна на масло на диф :D То така и като гледам на клипа за да го сменяш маслото са си нужни умения и познание какво правиш. Впрочем имаш ли предположения на колко км/години би трябвало да се прави подмяна ?

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
shaft   
shaft
Пост #11759 -
Преди 1 час, proximus написа:

Дадада, и аз останах впечатлен, бях мернал темата. Наистина в ръководството за експлоатация никъде не се засяга темата за смяна на масло на диф :D То така и като гледам на клипа за да го сменяш маслото са си нужни умения и познание какво правиш. Впрочем имаш ли предположения на колко км/години би трябвало да се прави подмяна ?

 

Не не, не ги бъркай нещата - маслото в диференциала си е отделно - там е 75W-90 и е съвсем друго. Тази играчка тук е пред диференциала - свързва кардана с диференциала, когато потрябва задният мост. При предишните поколения е по-опростено, няма моторче и т.н., но пак се рециклира муфата и е хубаво да се направи по някое време - също пише, че не се рециклира и че била капсулована, ама не е точно така. Тоест, това е "виско муфата", която играе ролята на съединител. За нея не пише никъде, че маслото е хубаво да се сменя :) В диференциала си има друго масло и то се сменя, има си упътвания и видеа - нищо интересно не е. 

 

Относно смяната на маслото в съединителя/виското - не съм открил точни предписания, но като гледам братушките го сменят на коли по около 80-120 000км. Един казваше, че колата му е на 120 000км и изкара от муфата рядка боза. Други в youtube ги ремонтират на по 200-210 000км. Явно много зависи по какви пътища се кара, дали често ще работи муфата/моторчето (тоест по завои ли се кара, повече по магистрали ли, градско ли, извънградско ли и т.н.). Като го гледам така и тая играчка, за България, ще е добре да се сменя на около 50-60 000км... Или, когато потъмнее маслото - означава, че фрикционните дискове се износват и отделят боклуци в маслото. 

 

Нищо особено не е смяната на маслото в муфата, но е гадна работа, като смяната на спирачна течност... Трябва да се прави на няколко пъти. Реално... както нямаме диагностика, за да включим моторчето да работи, докато колата е на място, най-лесното е да се извади моторчето и да се види колко точно ще изтече - да се подсуши хубаво и да се изчисти леглото му. Ако се наклони джипа към моторчето по някакъв начин /с крик или на бордюр/ ще е най-добре, защото може да изтече още малко мизерия. Колкото масло изтече, толкова трябва да се налее през пробката. Сумарно му дават 485мл масло TF-0870 да събира цялата муфа. Толкова няма как да се смени, без да се свали муфата, но около 300-350мл може и да се сменят. Ако се направят две или три смени в рамките на няколко километра - според мен ще е напълно достатъчно колкото за обновяване на течността за следващите няколко десетки хиляди километри. :) Че няма как да се изчистят всички по-едри боклуци, без да се разглоби муфата - няма. Но и това е някаква утеха, че по-голямата част от чернилката ще излезе с опресняването и намаляваме шанса да блокира и да се строши диференциала в следствие на прегряване и т.н. 

 

Човекът в клипчето по-горе казва, че нагнетява въздух вътре, с компресорче за помпане на гуми, например, за да изкара още масло. Може би е добра идея - може да се пробва, но аз нямам компресорче, а с крачната помпа няма шанс да си играя. 

 

Това, което бих направил аз (скоро, само да се оправи времето) на моята джипка (може и да снимам резултатите) е да сваля пробката на муфата, да сваля моторчето, ако трябва ще вдигна колата на крик, за да се наклони към моторчето и да изтече колкото се може повече "мизерия". Ще монтирам моторчето с два болта на кръст, както казва братушката във видеото по-горе. Ще налея масло докато не се напълни до пробката. Ако е по-малко от източеното ще запаля двигателя и ще включа 4wd Lock-a, за да работи моторчето и ще направя едно много късо кръгче в "махалата" /да не вземе да прегрее или да не работи без масло/. Вероятно е достатъчно да се направят два завоя, за да сработи моторчето, а сигурно е достатъчно и да се направят 10тина метра напред назад с включено 4wd. Моторчето ще работи през цялото време. Ще я върна на равно и ще отвия само пробката - би трябвало да поеме още количесто масло (надявам се). :D 

 

Ако успее да поеме точно толкова, колкото е изтекло - супер сме, за мен ще е сменено поне веднъж. Ще го направя два пъти в рамките на няколко километра с включено 4wd и се надявам всичко да мине успешно :)

 

Мисля, че това ще е достатъчно за няколко десетки хиляди километри. :)

 

ПП: Ето още малко информация (цялото видео показва как се сваля стъпка по стъпка - изглежда ми доста елементарно):

 

На 9:05 се вижда самата муфа и как се източва всичко от нея, какво е устройството и т.н. Нооо... чак толкова да се разглоби и да се почисти хубаво - сигурно веднъж на 100-120 000км е добре да се направи.

 

Още едно:

 

 

По принцип е по-правилно да се източи през пробката, а не към моторчето, защото към моторчето има филтър и той ще остави всички боклуци в муфата.

 

Още едно доста добро видео:

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
proximus   
proximus
Пост #11766 -

@shaft, наистина смяната на маслото на муфата не изглежда нещо твърде трудно. В сервизни условия. Иначе в домашни.. може би е хубаво да покараш малко непосредствено преди смяната за да се "разбърка" хубаво ако нещо се отаява. Също така си мисля, че ако колата е на контакт или на P, моторчето би трябвало да работи. Ако пък ти трябва компресор можеш да разкачиш маркуча от помпата си и вържеш за винтила на резервната, там има много и е под добро налягане. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
shaft   
shaft
Пост #11769 -

Да, за гумата и аз го видях, но нямам идея колко ще е лесно да се напълни с масло после. Ако следваме логиката на работата на муфата, би трябвало помпата и моторчето да изтласкат всичко към буталото. Ще пробвам.

 

Иначе на място едва ли ще работи моторчето, даже не вярвам да работи изобщо, без да се движи колата.

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Radoslav   
Radoslav
Пост #11783 -

Здравейте,

намесвам се в темата защото и аз проучвам и се подготвям за същото упражнение гледайки тези клипове но има и още един където свалят цялата муфа и източват маслото от "капак", нещо като картер. Мисля че обсъждайки  ще сме си полезни и можем съвместно да измислим правилното решение. Линк към клипа:

 нещата започват от 23.17 мин. където ясно се вижда и капака и пробката а след това на 33.00 мин майстора показва неговия начин за замяна, като посочва точното количество и типа на маслото. За мен лично на другите клипове това което използват е пробка за проверка и доливане при нужда на масло защото е  на нивото на центъра на оста на вала (поправете ме ако греша).

За идеята за изпразване - издухване на маслото не мисля че е добра, защото преди моторчето  (както се вижда на клипа и на снимките на муфата) има филтър които е затворен с тапа и не може да се сменя. С надуването на всичкото масло към мотора филтъра ще обере цялата мръсотия и може да се получи обратен ефект - запушване и липса на налягане в последствие, затова аз се опитвам да си изясня дали не мога да го изпомпам (изсмуча) отвътре макар и не цялото количество наведнъж..

Това е от мен по темата но едно е ясно ако няма замяна на маслото ( и то към 100 000- 120 000 км.) следва замяна или ремонт на цялата муфа.

Дано да съм бил полезен, ще се радвам да споделите мнение по гледната точка която ви представих.

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
D5KOV   
D5KOV
Пост #11785 -

Здравейте и от мен,

моята муфа я смениха цялата точно преди да ми изтече гаранцията. Колата е на 150 000км и муфата беше протекла. Не знам дали е обвързано с несмяната на масло, но е факт че се прецака на 150 000км. 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Radoslav   
Radoslav
Пост #11786 -

Само за инфо:

- знаеш ли каква е цената на нова, трябва да го пише на фактурата нищо че е гаранционна. Това ще е по мотивиращо за вземане на своевременни мерки :)

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
D5KOV   
D5KOV
Пост #11787 -

:D:D Не, не ми дадоха фактура, само го отрази в книжката. Аз не съм и искал, но не мисля, че щяха да ми дадат. Но не ми се мисли, колко щеше да струва, ако не беше по гаранция :D

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове
Radoslav   
Radoslav
Пост #11788 -

По мое мнение колите като модел са сравнително нови и сега излизат масово от гаранция така че тепърва ще се учим кое може да се рециклира и кое директно се заменя.

 

Сподели публикацията


Адрес на коментара
Сподели в други сайтове

Създайте нов акаунт или се впишете, за да коментирате

За да коментирате, трябва да имате регистрация

Създайте акаунт

Присъединете се към нашата общност. Регистрацията става бързо!

Регистрация на нов акаунт

Вход

Имате акаунт? Впишете се оттук.

Вписване

×